به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سلام کنگاور اظهار حجتالاسلام والمسلمین جواد نصراللهپور در گفتگویی ؛ اظهار داشت: همانطور که امام زمان (عج) فرمودند، حضرت زهرا (س) الگویی برای ایشان است؛ ما باید سبک زندگی فاطمی را در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی خود پیاده کنیم و آن را الگو قرار دهیم.
وی افزود: حضرت مهدی (عج) ادامه و تجلی حضرت زهرا (س) هستند و اهداف، سیره و راه ایشان، امتداد راه و سیره حضرت صدیقه طاهره (س) است.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: مطابق روایات، یاد حضرت مهدی (عج) موجب شادی و آرامش حضرت زهرا (س) میشد؛ هنگامی که خبر شهادت سیدالشهدا (ع) به ایشان رسید، این خبر بسیار سنگین و سخت بود، اما با نام بردن از حضرت مهدی (عج) آرامش یافتند.
نصراللهپور ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) به حضرت زهرا (س) فرمودند که مهدی (عج) خواهد آمد و انتقام خون امام حسین (ع) و دیگر انبیای الهی را میگیرد؛ این بشارت باعث افتخار حضرت زهرا (س) شد و امام زمان (عج) نیز به داشتن چنین مادری افتخار میکنند.
وی افزود: اولین ارتباط بین حضرت زهرا (س) و امام مهدی (عج) این است که مطابق روایات، حضرت مهدی (عج) فرزند حضرت زهرا (س) هستند؛ روایات شیعه و اهل سنت بر این نکته تأکید دارند که مهدی از نسل فاطمه و از اهل بیت پیامبر اکرم است.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: در حدیث لوح که روز تولد امام حسین (ع) بهعنوان هدیه آورده شد، تمامی ۱۲ جانشین پیامبر (ص) معرفی شدهاند و آخرین آنها حضرت مهدی (عج) هستند؛ خداوند در این حدیث قدسی میفرماید که نسل مهدی (عج) از ذریه فاطمه (س) است و انسانها را از هلاکت نجات میدهد.
نصراللهپور خاطرنشان کرد: روایات اهل سنت نیز بر این موضوع تأکید دارند؛ در منابع سنی آمده که پیامبر (ص) فرمودند: مهدی (عج) از عترت اهل بیت (ع) و فرزندان فاطمه (س) است؛ این اتحاد روایات شیعه و سنی نشاندهنده جایگاه ویژه حضرت مهدی (عج) و پیوند عمیق ایشان با حضرت زهرا (س) است.
وی بیان کرد: حضرت زهرا (س) پس از رحلت پیامبر (ص)، به قبور شهدای احد و قبر حمزه سیدالشهدا (ع) میرفتند و برای شهادت عزیزان گریه میکردند، که این اندوه قلب را جریحهدار و همگان را متاثر میکرد.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: محمود بن ولید روایت کرده که عرض کردم سیره زنان عالم، گریه شما قلب مرا پاره میکند؛ حضرت زهرا (س) فرمودند سزاوار است برای مصیبت بهترین پدر عالم گریه کنم و مشتاق رسول الله بودنم این اندوه را بیشتر میکند.
نصراللهپور ادامه داد: در پاسخ به پرسش درباره امامت علی (ع)، حضرت زهرا (س) تأکید کردند که پیامبر (ص) فرمودند علی بهترین جانشین و امام بعد از ایشان است و دو نوه و فرزندان حسین (ع) پیشوایان امت خواهند بود.
امتداد ولایت تا قیام قائم
وی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) فرمودند اگر حق به اهلش واگذار میشد و از خاندان پیامبر پیروی میشد، اختلافات تا قیامت رخ نمیداد؛ جانشینی یکپارچه پیامبر (ص) تا قیام قائم ما که فرزند امام حسین (ع) است، امتداد دارد و عدالت را در عالم برقرار میکند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم، بیان کرد: در حدیث لوح و صحیفه فاطمه (س) نیز حضرت مهدی (عج) معرفی شدهاند؛ جابربن عبدالله انصاری روایت کرده که لوح سبز زمردی با نوشتههای نورانی برای پیامبر (ص) آورده شد و نام حضرت مهدی (عج) در آن آمده است.
نصراللهپور افزود: در این لوح، حضرت مهدی (عج) با کمال موسی، بها عیسی و صبر ایوب معرفی شده و تسلا بخش دل حضرت زهرا (س) بوده است؛ پیامبر (ص) نیز ایشان را دلداری میدادند که فرزندشان عدالت را برقرار خواهد کرد و ظلم را ریشهکن میکند.
وی اذعان کرد: رسولالله (ص) حضرت زهرا (س) را الگو و اسوه خود معرفی کردند؛ قرآن نیز پیامبر (ص) را بهعنوان اسوه معرفی میکند و این نشانه اهمیت و جایگاه ویژه حضرت زهرا (س) و ارتباط عمیق ایشان با فرزندشان حضرت مهدی (عج) است.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) را به. عنوان الگو و اسوه حسنه معرفی کرده است، بنابراین، الگو بودن محدود به پیامبر (ص) نیست و هر کس در مسیر اهل بیت و انبیای الهی باشد، میتواند اسوه و نمونه باشد.
اقتدا امام زمان (عج) به حضرت زهرا (س)
نصراللهپور ادامه داد: به همین دلیل امام زمان (عج) حضرت زهرا (س) را الگوی خود قرار دادهاند؛ ایشان مسیر رسولالله و انبیای الهی را پیمودند و این اسوه بودن، پایه و علت انتخابشان بهعنوان الگو توسط امام زمان (عج) است.
وی ابراز کرد: روایات اهل سنت نیز بر شبیه بودن حضرت زهرا، (س) به پیامبر (ص) تأکید دارند؛ عایشه میگوید هیچ کس شبیهتر از فاطمه (س) به رسولالله (ص) در رفتار، آرامش، سخن گفتن و ایستادن و نشستن ندیده است و این نشاندهنده جایگاه ویژه ایشان است.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر (ص) به فاطمه (س) فرمودند: «فاطمه پاره تن من است» و هر کسی او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و هر کس مرا اذیت کند، خدا را اذیت کرده است؛ این تأکیدات هم در منابع شیعه و هم اهل سنت آمده است و جایگاه ایشان را برجسته میکند.
نصراللهپور افزود: در روایات اهل بیت (ع) نیز آمده که لیلهالقدر، یعنی شب قدر، با حضرت زهرا (س) آغاز میشود و تا مطلعالفجر ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه دارد؛ این نشاندهنده پیوند عمیق و مقدس بین حضرت زهرا (س) و امام زمان (عج) است.
وی گفت: حضرت زهرا (س) و حضرت مهدی (عج) هر دو از مصادیق لیلهالقدر هستند؛ پیامبر (ص) فرمودند: «انا لیله القدر من هستم» و پس از ایشان، علی، حسن، حسین (ع) و در نهایت حضرت مهدی (عج) مصادیق این شب مقدساند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت زهرا (س) پس از خواندن خطبه فدکیه، توسط امیرالمؤمنین علی (ع) با عنوان «یا ابنتصفه و باقی النبو» خطاب شدند؛ این نشان میدهد که خطبه ایشان عادی نبوده و مقایسهای با خطبههای پیامبر (ص) دارد و بیانگر مقام والای ایشان است.
ثبات ولایت در خطبه فدکیه
نصراللهپور بیان کرد: حضرت زهرا (س) در بحرانیترین شرایط جسمی و روحی، پس از سقط فرزند، وارد مسجد پیامبر (ص) شدند و خطبهای خواندند که در آن از طریق ۶۰ آیه قرآن رنجهای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و حقانیت ولایت امیرالمؤمنین (ع) را اثبات کردند.
وی افزود: در همان خطبه، حضرت زهرا (س) به منتقدان خود پاسخ دادند که باغ فدک متعلق به ایشان است و با استفاده از آیات قرآن نشان دادند که انبیاء ارث میگذارند؛ ایشان با مثال سلیمان (ع) که از داوود (ل) ارث برد، مخالفتها را رد و عدالت و حقانیت را بیان کردند.
نصراللهپور تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) پس از خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) را بقیهالنبوه، باقیمانده نبوت معرفی کردند؛ حضرت مهدی (عج) نیز ادامه و بقیه انبیا هستند، و امام حسن عسکری (ع) هنگام تولد ایشان، فرمودند: «سخن بگوای حجت خدا و باقی مانده انبیا».
وی اذعان کرد: حضرت زهرا (س) سید نساءالعالمین هستند که این لقب هم در منابع شیعه و هم اهل سنت نقل شده است؛ همچنین، امام رضا (ع) به حضرت مهدی (عج) لقب سید الخلق دادند و فرمودند وقتی او قیام کند، جهان و انسانها از او تأثیر خواهند گرفت.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نام فاطمه (س) نیز معانی ویژهای دارد؛ در برخی روایات آمده که فاطمه (س) یعنی بریده شده از بدیها و جهل و نادانی، یا کسی که معرفت و شناخت کامل او برای دیگران دستیافتنی نیست؛ این نشاندهنده مقام علمی و روحانی والای ایشان است.
ولایت علی (ع) در نگاه امام فخر رازی
نصراللهپور عنوان کرد: یکی از بزرگترین علمای اهل سنت، امام فخر رازی، در تفسیر خود اشاره میکند که برای چنگ زدن به ریسمان محکم الهی، باید به ولایت علی (ع) توجه کرد؛ این نکته ارتباط مستقیم بین ولایت، معرفت و ادامه راه اهل بیت را روشن میکند.
وی گفت: امام فخر رازی در تفسیر سوره کوثر میگوید کوثر چند معنا دارد، اما مصداق حقیقی آن فاطمه زهرا (س) است؛ فرزندانی مانند حسن، حسین، باقر و صادق (ع)، عظمت و شجاعت ایشان را اثبات میکنند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: حضرت زهرا (س) در محراب عبادت تمام وجود خود را وقف بندگی خدا میکردند؛ پیامبر (ص) فرمودند: هنگامی که فاطمه (س) در محضر خداست، ملائکه شاهد باشند و هر کس محبت او و فرزندانش را داشته باشد، با ایشان وارد بهشت خواهد شد.
نصراللهپور تصریح کرد: محبت فاطمه (س) و فرزندان ایشان اختصاص به شیعه ندارد و شامل همه مسلمانان است؛ اهل سنت نیز محبت اهل بیت (ع) را واجب میدانند؛ امام شافعی میگوید: محبت شما اهل بیت (ع) خدا در قرآن واجب شده و هر کس صلوات نفرستد، نماز او باطل است.
ظهور مهدی (عج) و برچیدن ظلم و فساد
وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) سیده نساء العالمین و حضرت مهدی (عج) سید خلق هستند؛ حضرت زهرا طاهره و مطهره است و پیغمبر اکرم (ص) نیز فرمودند نسل امام حسن عسکری (ع) فرزندی طاهر و مطهر به دنیا میآورد که عدالت را برقرار و ظلم را ریشهکن خواهد کرد.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: آیه تطهیر نیز عصمت و پاکی اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) را تائید میکند؛ اهل بیت (ع) از هر رجس و پلیدی پاک و نورانی هستند و حضرت مهدی (ع) نیز در روایات طاهر و مطهر معرفی شدهاند و ادامهدهنده راه اهل بیت خواهند بود.
نصراللهپور اذعان کرد: عبدالعلیم عبدالعظیم البستری در کتاب موسوع المهدی المنتظر، ۳۸۴ روایت درباره حضرت مهدی (عج) جمعآوری کرده است؛ این روایات هم در منابع شیعه و هم اهل سنت نقل شدهاند و نشاندهنده انتظار جهانی برای ظهور ایشان است.
وی بیان کرد: حدیث ثقلین نشان میدهد که تا قیامت همواره باید قرآن و اهل بیت زنده کنار هم باشند تا انسانها گمراه نشوند؛ اهل سنت و شیعه نقل کردهاند که مهدی (عج) از عترت و فرزندان فاطمه زهراست و باید اکنون زنده باشند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: روایات فراوان شیعه و سنی تصریح دارند که حضرت مهدی (عج) از نسل فاطمه زهرا (س) و امیرالمؤمنین علی (ع) است؛ ایشان مبارک، طاهر و ادامهدهنده مسیر اهل بیت (ع) هستند و ظهورشان ریشه ظلم و فساد را در جهان برمیچیند و عدالت را برقرار میکند.
نصراللهپور ادامه داد: حضرت زهرا (س) مصداق سوره کوثر است و کوثر به معنای خیر کثیر و برکت است؛ امام فخر رازی میگوید فرزندان ایشان همچون حسن، حسین، باقر و صادق (ع) عظمت و برکت مادری ایشان را اثبات میکنند و ایشان حقیقتاً کوثر زمین هستند.
وی تصریح کرد: محبوبیت و جایگاه حضرت زهرا (س) اختصاص به شیعه ندارد؛ پیامبر (ص) فرمودند هر کس محبت فاطمه (س( و فرزندان ایشان را داشته باشد، با ایشان در بهشت خواهد بود؛ اهل سنت نیز محبت اهل بیت (ع) را همانند نماز واجب میدانند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروز نقش فرزندان فاطمه زهرا (س) در جهان اسلام مشهود است؛ هزاران حرم امامزاده در ایران، عراق، یمن، لبنان و مصر گواهی بر حضور و برکت فرزندان ایشان است؛ ۲۰ میلیون نفر جمعیت ایران سادات هستند، فرزندان حضرت زهرا (س) که محور مقاومت و جبهه مقاومت در برابر اسرائیل و آمریکا هستند.
نصراللهپور ادامه داد: رهبران جبهه مقاومت مانند سید حسن نصرالله در لبنان، سید علی خامنهای در ایران و دیگر سادات، معادلات منطقه را تغییر دادهاند؛ این فرزندان حضرت زهرا (س) با اقتدار در برابر دشمنان ایستادهاند و پرچم مقاومت را حفظ کرده و تا ظهور امام زمان (عج) ادامه خواهند داد.
وی تأکید کرد: تجربه جنگها و مقاومتها نشان میدهد که قدرت الهی و حضور اهل بیت (ع) و فرزندان فاطمه زهرا (س)، پیروزی نهایی را تضمین کرده است؛ ایران با هدایت علمدار امام زمان (عج) و نائب ایشان توانسته در مواجهه با تهدیدات جهانی، ایستادگی و اقتدار خود را حفظ کند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: برخی مسئولان دغدغه حجاب ندارند و تنها تمرکزشان بر آزادی شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای صهیونیستی است؛ بیحجابی امروز دیگر به معنای ساده نیست، بلکه برهنگی دشمن است و قطعاً به جایی خواهد رسید که مسئولان مجبور به اجرای قانون شوند.
نصراللهپور افزود: وظیفه ما کوتاه نمیشود؛ باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم، بدون بحث و درگیری با مردم؛ همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، تذکر دادن ساده و مؤدبانه میتواند باعث تجدیدنظر افراد شود و فرهنگ دینی را تقویت کند.
وی ادامه داد: برخی مسئولان برنامهای برای اقتصاد کشور ندارند و صرفاً شعار میدهند؛ وقتی کسی ۲۰ سال برنامهریزی کرده و دولتها هیچ طرحی ندارند، دیگر هیچ کس حق ندارد به نظام طلبکار شود؛ مردم باید در انتخاب مسئولان تجدیدنظر کنند.
عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: تطبیق افراد با وقایع آخرالزمان، مانند سید خراسانی، سید یمانی یا سفیانی، بدون سند و مستند صحیح خطرناک است و مشکلات ایجاد میکند؛ تنها میدانیم که رهبر فعلی کشور آخرین پیشوا قبل از ظهور هستند و وظیفه مردم، تمسک به قرآن و اهل بیت است.
نصراللهپور افزود: رئیس قوه قضائیه نیز نمیتواند در برابر دولت رسمی بایستد، زیرا این باعث اختلاف در حاکمیت میشود و دشمنان دقیقاً این تضاد را میخواهند تا جامعه درگیر شود؛ تجربه جنگ ۱۲ روزه نشان داد که وحدت مردم موجب پیروزی شد.
وی ادامه داد: مردم در انتخابات باید دقت کنند و کسانی را انتخاب کنند که تنها برای کسب رأی به قرآن و نهجالبلاغه متوسل نشوند، بلکه واقعاً عملکننده به این آموزهها باشند؛ این موضوع تضمینکننده اجرای قانون و عدالت در جامعه است.
انتهای خبر/
منبع: شبکه اطلاعرسانی مرصاد

